Verkoopteksten schrijven
Copywriting is van belang voor elk bedrijf
Iedereen die wel eens iets verkoopt weet hoe belangrijk het is dat er in de verkoopteksten de juiste toon wordt getroffen om de klant enthousiast te maken om tot kopen over te gaan. Klanten gaan pas kopen als we de juiste emotionele snaar weten te raken. De kunst om die snaar te raken noemen we copywriting en het is een lastig vak. We spreken wel van copywriting in dit verband. Verkoopteksten schrijven is een kunst die niet zo heel veel mensen beheersen, zo wordt er wel beweerd. En daar liggen dus de nodige kansen voor u om leuk bij te verdienen als u zich deze kunst van copywriting eigen weet te maken.Specialisme wordt vaak ingehuurd
Grotere bedrijven hebben daar eigen specialisten voor of huren die in extern in bij gespecialiseerde bedrijven die goed weten wat hun werk waard is. En dat vind je dan ook in hun prijzen terug. Voor kleinere bedrijven is dat inhuren van specialisten in het algemeen onhaalbaar omdat er aan goede verkoopteksten gewoon een te fors prijskaartje hangt. Ook verenigingen en dergelijke die leden of donateurs willen werven worden hiermee geconfronteerd. Vaak is er onder de leden dan nog wel eens iemand te vinden die vrijwillig wel wat van dit soort werk wil doen. Maar het schrijven van goede salescopy (tekst die mensen tot kopen beweegt) blijft een klus.Copywriting geeft zeker kansen
Een goede verkooptekst schrijven dient dan ook volgens een bepaald stramien aangepakt te worden. Hebt u verstand van het opstellen van effectieve verkoopteksten dan liggen hier interessante kansen voor u.Specialisten in copywriting zijn schaars en (dus) duur
Veel bedrijven zitten te springen om mensen die af en toe eens een goede tekst kunnen schrijven. Maar mensen die echt goede verkoopteksten schrijven zijn schaars en dus duur. En ze komen niet voor af en toe eens een tekst. Dus iemand die met enige regelmaat een redelijk goede tekst kan schrijven is zeker welkom. Het vak van freelance copywriter is op de vacaturesites op internet dan ook regelmatig gevraagd.Uw apparatuur heeft u waarschijnlijk al
Veel faciliteiten heeft u er niet voor nodig als u aan copywriting wilt gaan doen. U hebt voor verkoopteksten schrijven genoeg aan een PC met een tekstverwerker. Het is apparatuur die de meeste mensen gewoon al bezitten en wat dus verder geen investeringen vraagt. Een speciale ruimte om te werken is handig, maar om te beginnen kan het desnoods op de keukentafel. Uitbreiden naar aparte ruimtes kan altijd nog.Marketing voor verkoopteksten schrijven
U werft klanten via regionale businessbladen, via regionale kranten, huis aan huis bladen en natuurlijk via een kleine website via internet, die u bijvoorbeeld maakt met Wordpress of Blogger. Ook dat hoeft geen kapitalen te kosten.Extra's bij verkoopteksten schrijven
Aangezien u al binnen bent bij de mensen is het vrij gemakkelijk uw dienstenpakket uit te breiden, bijvoorbeeld met het schrijven van persberichten, instructiemateriaal, handboeken en dergelijke. Veel bedrijven hebben een overvloed aan tekstmateriaal nodig voor websites, brochures etc.Toelichting op de emoties die tot handelen aanzetten:
Reden #1: Mensen willen altijd een reden...
Vertel uw bezoekers waarom u iets doet. Zorg dat u geen al te groot raadsel voor uw bezoekers bent. Mensen zijn eerder geneigd om iets te kopen van een persoon waar ze wat meer van weten.Geeft u een flinke korting op uw product? Vertel dan waarom u dat doet. Verkoopt u maar een vastgesteld aantal van uw product? leg uit waarom u niet wat meer wil verkopen.
Als de mensen begrijpen waarom u iets doet dat zullen ze meer vertrouwen in u krijgen en vertrouwen is belangrijk om iets te verkopen. Dat is algemeen bekend.
Reden #2: Mensen willen specificaties...
Wees zo exact en gespecificeerd mogelijk. Zeg liever "Hoe ik in één week € 1,026 verdiende" klinkt geloofwaardiger dan "Hoe ik in één week € 1,026 verdiende" omdat de kans nu eenmaal erg klein is dat u precies op de 1000 uitkwam.Mensen zijn nu eenmaal sceptisch. En als u exact bent zijn ze meer geneigd om u te geloven.
Reden #3: Mensen zijn nieuwsgierig...
Alle mensen zijn van nature nieuwsgierig. We willen antwoorden op onze vragen. Zet in het onderwerp van een email om het niet openen en de kans dat men het wel opent is direct groter.Een kopregel als "Ontdek het geheim vam van gratis adverteren in kranten" is altijd goed voor resultaat. Waarom? Omdat iedereen wil weten over wel geheim u het heeft.
Nieuwsgierigheid wekken is niet alleen een goed ideen om uw emails geopend te krijgen maar het werkt ook prima bij advertenties en in artikelen. Neem bijvoorbeeld de titel van deze post: 7 Psychologische redenen die mensen doen kopen...
Reden #4: Mensen zijn bang iets kwijt te raken...
De angst om iets kwijt te raken is groter dan de behoefte om iets te hebben. Daarom werken tijdelijke aanbiedingen en beperkte aantallen altijd goed. Want men loopt dan het risico buiten de boot te vallen. Gebruik altijd een deadlines in uw verkoopteksten. Doe een driedaagse aanbieding. Breng uw aantal producten een tijdje terug. En zorg ervoor dat uw lezers zich heel goed realiseren dat uw aanbieding maar tijdelijk is.Reden #5: Mensen willen antwoorden op vragen...
Stel altijd vragen. Want als u een vraag stelt dan voelen mensen zich betrokken. Ze gaan automatisch nadenken over het antwoord. En daardoor staan ze meer open voor het bericht dat u aan hen over wilt brengen. Neem bijvoorbeeld de volgende twee kopregels. Welke zou het beste uw aandacht trekken? "U verspilt geld met adverteren in dagbladen" of "Bent u geld aan het verspillen door in dagbladen te adverteren?"Reden #6: mensen willen het verhaal horen...
Een verhaal is altijd goed. Het is gemakkelijk om mensen te beïnvloeden door ze een goed verhaal te vertellen. Veel bekende copywriters gebruiken deze techniek in hun verkoopbrieven. Vertel een verhaal over één van uw klanten. Of juist een verhaal over uzelf.
Een waar gebeurd verhaal over iets waarmee een klant succes heeft gehad bij het gebruikten van uw product zal uw geloofwaardigheid verbeteren en daarmee mensen motiveren om van u te kopen.
Reden #7: Mensen willen een probleem oplossen...
Een product moet een oplossing geven voor een probleem. Dat moet u in uw verkoopverhaal langzaam opbouwen. Confronteer mensen nooit direct met hun probleem maar zorg dat men er geleidelijk aan aan gewend raakt en zorg dat iedereen ervan overtuigd is dat hij het aangereikte probleem daadwerkelijk heeft. Dus presenteer het probleem en bekijk het van meerdere kanten. Laat mensen de problemen voelen. Vertel ze hoe vervelend het is. Hoe pijnlijk het kan zijn, zowel letterlijk als figuurlijk.Als u deze 7 redenen om te kopen verwerkt in uw verkoopteksten dan mag u er rustig van uit gaan dat de verkopen omhoog gaan en het aantal reacties op uw advertenties flink zal stijgen.
Maar er zijn meer mredenen:
Meer redenen waarom mensen dingen doen (zoals kopen)
1. Om geld te verdienen (liquiditeit)
2. Om vermogen te laten groeien (vermogensgroei)
3. Om geld te besparen cq kosten te verminderen
4. Om tijd te besparen
5. Om inspanningen te verminderen of zelfs te voorkomen
6. Om meer comfort te krijgen
7. Om een schonere omgeving te krijgen.
8. Om gezonder te wordeb
9. Om aan fysieke pijn te ontkomen
10. Om spijt (psychische pijn) te voorkomen
11. Om lof voor iets te ontvangen
12. Om populair te zijn
13. Om plezier te verhogen
14. Om nieuwsgierigheid te bevredigen
15. Voor het beschermen of ten behoeve van de eigen familie
16. Om een bepaalde stijl uit te dragen
17. Om mooie dingen om je heen te verzamelen
18. Om aan een directe behoefte te voldoen
19. Om anderen na te doen
20. Om moeilijkheden te voorkomen
21. Om kritiek te voorkomen
22. Om te laten zien dat je een individu bent
23. Om een reputatie te beschermen
24. Om kansen te grijpen als die zich voordoen
25. Om een veilig gevoel te krijgen
26. Om het werk gemakkelijker te maken
27. Om kennis op de doen / iets te leren
28. Om het andere geslacht aan te trekken
29. Om bestaande bezittingen te beschermen