Pagina's

donderdag 8 oktober 2020

Kunstenaarscoach

Kunstenaarscoach

Het hebben van een eigen coach is op zich een heel normaal verschijnsel. Elke sporter die individueel verder wil komen of zelfs de absolute op wil halen, heeft een coach. Die coach helpt hem door dieptepunten, laat de sporter steeds meer zijn grenzen verkennen, daagt de sporter uit om steeds beter te presteren en steeds weer wat verder te gaan. Vaak heeft de coach de sport in het verleden ook al zelf beoefend, maar echt noodzakelijk is dat niet.

De koe is een geliefd onderwerp voor kunstenaars en wordt veel verkoch

Het bestaan van een kunstenaarscoach ligt dus voor de hand

Ook kunstenaar is zo'n individueel beroep of liefhebberij. Je zou dus verwachten dat coaching binnen de kunstwereld net zo vanzelfsprekend zou zijn, als in de wereld van de sporters. Ook een kunstenaar maakt fouten, waar hij of zij zelf gemakkelijk overheen kijkt.

 Die kunstenaar zou er ook naar moeten streven om steeds beter te worden. Om zichzelf constant uit te dagen. En zichzelf en zijn (of haar) werk steeds maar te verbeteren. Die kunstenaar zou uniek en zichtbaar moeten willen worden. 

Allemaal zaken waar de kunstenaarscoach zicht op moet gaan houden, controle op uit moet oefenen en voorstellen voor verbetering voor moet gaan geven. Een coach zorgt wat dat betreft echt wel voor een duidelijk soort begeleiding.

Je eigen werk is nu eenmaal lastig te beoordelen

Het is zeker in een creatief beroep heel lastig om je eigen werk echt objectief te beoordelen. Dat beoordelen moet eigenlijk door een ander gebeuren. Het is niet voor niets dat elke schrijver één of meer lezers en correctoren heeft die zijn teksten beoordelen vóór ze naar buiten komen. Beoordeling moet dan bij voorkeur gebeuren door iemand die weet waar hij over praat. Dat wil niet zeggen dat ze het zelf moeten kunnen en alle vaardigheden moeten hebben.  Iemand die goed is in taal en boeken kan corrigeren is nog geen schrijver. Iemand met verstand van kunst is nog geen schilder.

Maar enig invoelen in het kunstenaarsleven is natuurlijk wel absoluut noodzakelijk. Want een coach die te ver van de kunstenaarswereld af staat, zal nooit een goede kunstenaarscoach kunnen worden.

Een kunstenaarscoach moet niet alleen kennis van de kunstwereld hebben

  • Dus bent u bekend met de wereld van de beeldende kunst? 
  • Hebt u inzicht in wat kwaliteit is?  
  • En wat misschien iets van kwaliteit minder is en waarom? 
  • Kunt u de discussie "Mooi en Lelijk" ontwijken, omdat deze discussie op zich natuurlijk totaal onzinnig is? 
  • Kunt u uw eigen smaak en persoonlijke mening naar de achtergrond drukken?
  • Dus kunt u het gemaakte werk volledig objectief bekijken?
  • Kunt u een mening over een toch vrij vaag onderwerp toch helder formuleren en overbrengen?
  • Weet u uw mening en standpunt helder te beschrijven en toe te lichten?
  • Hebt u een praktische en pragmatisch oog voor mogelijke verbeteringen? 

Kunt u een aantal van deze vragen duidelijk met "Ja" beantwoorden, dan zou u best wel eens heel geschikt voor het werk van een Kunstenaarscoach kunnen zijn.

Kennis van marketing en dergelijke zaken is een heel groot voordeel

Weet u ook nog iets van zaken als:

  • Branding;
  • Zichtbaarheid;
  • Succesfactoren van kunstenaars; 
  • Promotie;
  • Marketing (inclusief internet marketing en social media marketing);
  • Public relations;
  • Artist statements;
  • Kunstenaarsbiografie;
  • Mission statements;
  • Visionstatements;
  • en dergelijke? 

Dan is het heel goed mogelijk dat het werk van kunstenaarscoach u op het lijf geschreven is. Want kunstenaars zijn meestal heel wat beter in het produceren van hun kunst dan in dit soort werk. Maar het is wel werk dat voor elke kunstenaar essentieel is om uiteindelijk financieel te overleven. Niet iedere gemeente is even scheutig met het onderhouden van kunstenaars die onvoldoende omzet draaien. Niet iedere kunstenaar heeft sponsors of familieleden met diepe zakken. 

Een goede kunstenaarscoach weet ook in dit soort aanvullende bezigheden zijn weg wel te vinden.

Waar vindt de Kunstenaarscoach zijn cliënten?

U richt zich in eerste instantie op beginnende kunstenaars. Tenzij er ook gevorderde kunstenaars op u af komen die een soort sparringpartner zoeken. Dan kunt u altijd nog een besluit nemen of u dat gaat doen of niet. U vindt deze beginnende kunstenaars bijvoorbeeld via

  • Prikborden van academies;
  • In kunsttijdschriften;
  • Via flyers bij een handel in kunstenaarsbenodigdheden;
  • Via mond tot mond reclame als u al wat verder gevorderd bent en dergelijke;
  • Ook social media zou een ingang kunnen zijn.


Kunstenaarscoach worden


U werkt met een groep maar wel met ieder individueel

U werkt als coach voor een aantal kunstenaars tegelijk, die u natuurlijk wel allemaal individueel gaat behandelen. De kunstenaar mag in principe niet merken dat er nog anderen zijn die van uw diensten gebruik maken. . 

Want kunstenaars staan niet bekend om hun diepe zakken dus zeker in het begin zal uw uurloon niet al te hoog kunnen zijn. Kijk daarvoor bijvoorbeeld naar een groeimodel waarbij u geleidelijk aan beter voor uw diensten betaald kunt worden, naarmate de door u begeleide kunstenaar beter gaat presteren.

Belangrijk is natuurlijk dat u een goede klik met de betreffende kunstenaar hebt of zult kunnen ontwikkelingen. Dat laatste vereist natuurlijk wel enig inschattingsvermogen. 

Een goede coach moet altijd de waarheid kunnen zeggen,  zonder op lange tenen en dergelijke te gaan staan. Het uiten van kritiek kan voor behoorlijk wat spanningen zorgen. De relatie tussen de kunstenaar en de coach moet daarom dusdanig goed zijn dat die spanningen moeiteloos door beide partijen verwerkt kunnen worden. En dat vraagt dus best wel wat. 

De coach moet duidelijk kunnen maken dat hij zich tot de "kunstenaar" richt als producent van kunst en niet als mens. Dat onderscheid moet beide partijen duidelijk zijn en dan kan een goede coach een goede kunstenaar of ten minste een kunstenaar met de nodige potentie, een stuk verder brengen.