Pagina's

dinsdag 14 april 2020

Boekhouder voor kleine bedrijven

Boekhouder voor kleine bedrijven


Veel mensen zijn niet handig met cijfers

Bent u handig met boekhouden en kleine administratiepakketten voor de computer? De meeste kleine bedrijven, zzp'ers en dergelijke zijn dat niet. Die zijn gespecialiseerd in hun vak. En zien zaken als de boekhouding als een door de belastingdienst opgelegde verplichting waar ze beslist niet blij mee zijn.

Er ligt veel werk voor een boekhouder

Hier ligt een prima taak voor een boekhouder om deze bedrijven hun administratieve verplichtingen op te lossen. Denk bij uw werkzaamheden dus aan het constant bijhouden van de boekhoudingen, het opstellen van van jaarcijfers en eventueel het doen van belastingaangifte. Maar u kunt als eigen ondernemer ook veel voorbereiden en de eigenlijke aangifte door een boekhouder als specialist op dat terrein te laten doen. Maak daar wel goede afspraken over.

De waarheid over het bedrijf zit in de cijfers.

Daarnaast zit er veel informatie in de boekhouding verborgen. Cijfers zijn objectief en liegen niet. En kunnen daarmee veel vertellen over de gang van zaken binnen het bedrijf. Het bruikbaar maken of ontsluiten van die cijfers is nog wel een klus apart en ook hier kun je als boekhouder goed werk verrichten.

Zorg voor de nodige structuur en discipline, ook bij uw klanten

U ontvangt als ondernemer regelmatig (liefst eens per week) de mutaties, rekeningafschriften, bonnetjes, facturen en dergelijke. Vroeger was dat typisch per post maar tegenwoordig gaat alles via email of zelfs via speciale apps.. Verwerk al deze zaken direct zodat bijvoorbeeld het maken van een btw-aangifte, eens per kwartaal alleen nog maar een kwestie van uitdraaien wordt. Het vraagt wat discipline maar dat verdient zichzelf op den duur dubbel en dwars terug.

Marketing voor boekhouders

  • U vindt klanten voor uw boekhouddiensten
  • Via advertenties in lokale businessbladen
  • Via advertenties in lokale kranten
  • Via een abonnement op nieuwe bedrijven in uw regio van de Kamer van Koophandel.
  • Via mond tot mond reclame als het een beetje gaat lopen. Een boekhouder is toch een soort vertrouwenspersoon voor een bedrijf die mensen liever niet uit de krant halen. Als ze een vertrouwd iemand kunnen vinden via een zakelijke klant of een collega dan zal men dat zeker doen. Speel daar op in om nieuwe klanten te vinden. En zorg voor een prima relatie met uw bestaande klanten.
  • Via een kleine website
  • Via PPC reclame zoals bijvoorbeeld Google Adsense

Extra mogelijkheden voor een boekhouder

Mogelijk hebben uw klanten bepaalde gespecialiseerde overzichten nodig. Maar u kunt ook zelf voor allerlei kengetallen zorgen die (hopelijk) aangeven dat het bedrijf gezond is. Lever een analyse en een goed onderbouwde opinie. Niet elke ondernemer heeft evenveel cijfermatig inzicht. Voor in de creatieve hoek is de kennis van boekhouden en het bijhouden van een administratie zeker geen vanzelfsprekende zaak.

Naam maken

Een goede manier om naam te maken als boekhouder is het verzorgen van de administratie voor sportclubs en andere verenigingen tegen een kostprijs of zelfs gratis.