Pagina's

woensdag 13 mei 2020

probleemoplosser

probleemoplosser worden

Ziet u ook overal direct een oplossing in plaats van een probleem?

Behoort u ook tot die groep mensen die voor een willekeurig idee direct een hele serie oplossing ziet?

Oplossingen gewoon direct naar boven komen borrelen. En waar u nauwelijks iets voor lijkt te hoeven  doen? Of beschikt u over meer dan gemiddelde vaardigheden bij allerlei problemsolving technieken uit de wereld van het management of het managementadvies dat u breder in wilt zetten? Of beschikt u gewoon over een goed zogenaamd "boerenverstand"? Ofwel, bent u een praktische denker die een oplossing ziet waar de theoretische geschoolde denkers gewoon overheen kijken? In al deze gevallen is de functie van probleemoplosser u op het lijf geschreven.

Doelgroep voor de probleemoplosser

De doelgroep voor dit soort probleem oplossend werk is zeer groot. Die doelgroep kunnen particulieren zijn maar ook bedrijven. En ntuurlijk niet te vergeten de overheid. Vaak zijn dit starre instanties die muurvast zitten in de hokjes waarin gedacht wordt en die wel wat out-of-the-box denken kunnen gebruiken... U werk ofwel voor een vast bedrag, ofwel op een uurtarief of, en dat verwacht niemand, een no-cure-no-pay benadering waarbij u uiteraard wel afbakent wat voor soort problemen u op gaat pakken.

Dit is om te voorkomen dat men voor een koopje de meest wilde problemen opgelost wil zien. Maak daarom altijd vooraf bindende prijsafspraken. U kunt uw werk met verschillende diepgang aanbieden, van een middagje brainstormen voor een rapport van een paar A4-tjes tot een diepgaande probleemanalyse. Vraag niet te weinig geld. Bedrijven zijn gewend onwijs veel te betalen voor dit soort dienstverlening en vertrouwen het niet als u te goedkoop bent.

 

Waar werkt de probleemoplosser?

De probleemoplosser werkt vooral bij zijn opdrachtgever om materiaal te verzamelen waarmee hij aan de gang kan. Daarna kan het schrijven van een eigenlijke rapportage eigenlijk overal gebeuren. Een simpele laptop is voor dit werk al voldoende.

 
probleemoplosser

Marketing

De marketing hangt een beetje van uw doelgroep af. Uiteraard bereikt u particulieren het gemakkelijkst via lokale kranten, regionale bladen en der gelijke. Bedrijven benadert u via ondernemersclubs en dergelijke. Natuurlijk zorgt u voor een kleine website en maakt u reclame via de social media waar heel wat problemen aangekaart worden. En niet te vergeten de mond-tot-mond reclame die al snel zijn werk zal gaan doen als u goed werk levert.

 

Extra's voor de probleemoplosser?

Creativiteit is in veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Daar kunt u waarschijnlijk het nodige betekenen om dat te structureren en vorm te geven. Zeg maar om te komen tot een vorm van creativiteitsmanagement. Kijk even op dit weblog voor andere coachingsvormen die hier nauw mee samen hangen.